Tesla představila Cybercab, plně elektrický vůz s autonomním řízením a odvážným designem inspirovaným Cybertruckem. Tento model má potenciál revolučně změnit městskou dopravu tak, jak ji známe. Kromě oslavných písní se ale šíří i názory, které výrazně upozorňují na bezpečnost. Jaké jsou očekávání zákazníků ohledně autonomního řízení a může se opravdu jednat o revoluci na silnicích?
Cybercab není jediným novým produktem Tesly. Společně s ním přichází Robovan pro přepravu skupin lidí. Oba vozy představují významný krok směrem k autonomní budoucnosti, ale jejich úspěch je zatím otázkou. Celkově byly novinky vzaty rozporuplně. Mnoho lidí v nich vidí skvělou příležitost ukázat, jak za několik let může vypadat doprava ve městech. Ostatní poukazují na nehody, které vznikly důsledkem právě využíváním autonomního řízení. Další oblastí kritiky se stal vzhled. Zde je debata ještě zajímavější. Nikdo totiž neříká, že se design nepovedl. Jen všichni čekali mnohem více, a to včetně investorů.
Design
Nyní se podíváme na vzhled obou novinek. Ten totiž budí napříč celým spektrem vášnivé diskuse. Cybercab zaujme ostrými liniemi, velkými skly a minimalistickým designem. Jde teoreticky a maximálně osekaný vůz, kdy silueta připomíná klasická sportovní vozidla, při bližším zkoumání ale nenajdeme žádné výrazné detaily. Robovan má zase jednolitý tvar. Připomíná spíše lokomotivu japonského metra, a to převážně tvarem přední části. Oba vozy jsou optimalizované pro aerodynamiku. Je tohle budoucnost měst?
Prostorný a vzdušný interiér Cybercabu je doplněn velkým dotykovým displejem. Absence fyzických ovládacích prvků klade důraz na intuitivní ovládání. Jak se vypořádá veřejnost s absencí tradičního řízení? Jaké další inovace můžeme v interiéru Cybercabu očekávat? Tesla zatím mlčí i výraznějších detailech.
Život bez volantu
Cybercab je vybaven nejmodernějšími technologiemi pro autonomní řízení, což umožňuje vozidlu navigovat v městském prostředí. Jaké jsou největší výhody autonomního řízení v městském provozu? Tou největší je samozřejmě čas na ostatní věci, zatímco se necháme odvézt do práce, na nákup atd. Výzvou ovšem bude hned několik věcí. Městský prostor sice nařizuje nižší rychlosti než mimoměstské vozovky, setká se zde ale na druhou stranu na jednom místě více aut najednou. Dalším problémem bude legislativa. Pokud se stane nehoda, může za to Tesla? Majitel? Toto jsou otázky, které zatím nemají odpovědi.
Verdikt
Tesla přinesla nápad. Je odvážný, přelomový a pokrokový. To, jestli se jednou tento nápad promění v realitu zatím není jasné. Jednalo by se o změnu celém vnímání dopravy.