Více
    2.6 C
    Czech
    Čtvrtek 2. ledna 2025

    Infiniti QX80 2025 se žene kupředu 

    Po letech relativního klidu přichází značka Infiniti s novým modelem QX80, který má za úkol přivést luxusní SUV segment zpět na vrchol. Tento redesign nabízí nejen atraktivní vzhled, ale také řadu technických a funkčních inovací, které by mohly zaujmout náročnější řidiče. Jak si bude stát na rychle se vyvíjejícím trhu? 

    Sci-fi Toyota RAV4 bude představena na Tokyo Auto Salon 2025

    Toyota se chystá na Tokyo Auto Salon 2025 s dvěma jedinečnými verzemi svého populárního SUV Toyota RAV4. Jeden koncept je zaměřený na sportovní styl a městské prostředí, zatímco druhý přináší off-roadové úpravy pro dobrodruhy.

    Před sedmdesáti lety se ŠKODA málem postarala o senzaci na vytrvalostním závodě 24 hodin Le Mans

    Zdálo se, že senzace je na dosah. Dlouhá noc v Le Mans už skoro končila a tým ŠKODA si držel druhé místo ve své třídě a páté místo celkově. Francouzský závodní tým Gordini přihlásil do akce celkem šest aut, a přece se o vítězství přetahoval s malou skupinkou hrdých Čechů v zářivě bílých kombinézách.

    Reklama

    V roce 1950 se již v Evropě vedla studená válka, takže ŠKODA přišla doslova z jiného světa, a ten rozhodně nebyl bohatší než Západ. Přesto se české auto drželo na špičce a rychle projíždělo jeden okruh za druhým. Z téhle perspektivy lze škodovku pro Le Mans pokládat za troufalý projekt navazující na sportovní tradici značky.

    HLINÍKOVÉ ZÁVODNÍ AUTO VYBAVENÉ TECHNOLOGIÍ NEPŘÍLIŠ ODLIŠNOU OD BĚŽNĚ PRODÁVANÉHO MODELU PATŘILO KE ŠPIČCE SVÉ TŘÍDY

    Dokáže si dnes ještě někdo představit, kolik odvahy, důmyslu a entuziasmu pro motorsport potřebovali inženýři a mechanici, aby v poválečném rozvratu přivedli takové auto na svět? Nejspíš ne. Čistě pro porovnání, vůz ŠKODA Sport vznikl v roce 1949, a když bylo auto v roce 1950 zapsáno na startovní listinu Le Mans, tento nejdrsnější vytrvalostní závod se pořádal bez účasti jediné německé automobilky.

    ŠKODA Sport na Le Mans v roce 1950

    Ještě úžasnější ovšem bylo, jak moc se ŠKODA Sport blížil továrním modelům. Jako jeho základ posloužil první poválečný model, ŠKODA 1101 „Tudor“ z roku 1946. Na podvozku s centrální rourou a nápravách se téměř nic nezměnilo; pro potřeby závodění ve vysokých rychlostech se upravily jen brzdy a převodovka. Místo klasické osobní karoserie dostalo auto náležitě štíhlý hliníkový exteriér, což snížilo hmotnost vozu na 590 kilogramů.

    Výkon čtyřválcového motoru o objemu 1,1 litru se po úpravách téměř zdvojnásobil i díky karburátoru Solex a použití metylalkoholové palivové směsi: sériový „Tudor“ měl 32 koní, závodní speciál 50. V kombinaci s nízkou hliníkovou karoserií to stačilo pro maximální rychlost 140 km/h. Další konkurenční výhodou škodovky byla nízká spotřeba paliva. Na plnou nádrž se dalo jezdit čtyři hodiny, takže Václav Bobek a Jaroslav Netušil byli s to zvládat bez zastávek citelně delší úseky než jejich konkurence.

    Německá závodní legenda Hans-Joachim Stuck a ŠKODA Sport 

    V závodě 24 h Le Mans šlo všechno jako na drátkách až do svítání, kdy škodovácký tým postihla smůla. Po závadě na pojistce ojničního čepu – součástce, která stojí pár haléřů – se rozbil celý motor. A protože tenkrát bylo možné opravovat auto pouze se součástkami, které si vůz vezl s sebou na trati, musel tým ŠKODA skončit. Ne že by v tom nesmírném zklamání byl sám. Cílovou páskou projela ani ne polovina zúčastněných a nebylo mezi nimi ani jedno ze šesti Gordiniho aut.

    Ze dvou postavených závodních aut bylo to z Le Mans 1950 dlouho pokládáno za ztracené

    Tým se vrátil do Mladé Boleslavi v naději, že napřesrok zdvojnásobí své šance se dvěma auty – jenže tomu politická situace nakonec učinila přítrž. Rok 1950 zůstává zatím jediným pokusem škodováckého týmu ve slavné čtyřiadvacetihodinovce. Pro ilustraci – v následujícím roce se na závodech ukázalo, jak rychlá ŠKODA Sport doopravdy je. V roce 1951 debutovalo v Le Mans ve třídě 1,1 litru Porsche 356 a jeho časy na jedno kolo zaostávaly za výkony vozu ŠKODA Sport.

    Ačkoli do Le Mans se už ŠKODA Sport nikdy nevrátil, v závodní kariéře dosáhl skutečně kmetského věku. V následujících dvanácti letech se tento vůz zúčastnil dalších 80 závodů, většinou velmi úspěšně, ovšem byly to závody pouze československé nebo východoevropské, v nichž startovaly posádky z dalších lidově demokratických zemí.

    Postavila se další karoserie pro druhý vůz ŠKODA Sport a obě auta byla osazována čím dál silnějšími motory. V posledním stadiu vývoje přišla verze s karburátorem o výkonu 120 koňských sil, pak motor se dvěma kompresory o výkonu impozantních 190 koňských sil. Po některých aerodynamických modifikacích dosáhl vůz z Le Mans roku 1953 českého rychlostního rekordu ve třídě do 1 100 cm3: 160,1 km/h.

    Václav Bobek st. za volantem modelu ŠKODA Sport

    Dnes je auto z Le Mans v soukromém vlastnictví, a to v nejlepších možných rukou. Rodina vlastníka se podílí na rozvoji škodovky již po tři generace. Michal Velebný je jako koordinátor zodpovědný za restaurování a údržbu vozidel ve ŠKODA Muzeu. Model ŠKODA Sport nebyl ničím menším než naplněním dávného snu ještě z dětství.

    Autorem návrhu karoserie byl totiž jeho dědeček Josef Velebný a svému vnukovi Michalovi odkázal i podepsané konstrukční plány. „Ten vůz byl dlouho pokládán za ztracený a já ho našel až po dlouhé detektivní práci, během níž jsem mluvil s bývalými závodníky, mechaniky a pořadateli závodů. A pak trvalo ještě několik dalších let, než bylo to auto připravené zase vyjet na silnici.“

    Hans-Joachim Stuck dosáhl svého prvního vítězství v Le Mans v roce 1986, nedávné setkání s vozem ŠKODA Sport bylo hodně emotivní

    Na stávající kondici vozu je pozoruhodná především ohromná věrnost originálu. Řidiči musí být s autem ŠKODA Sport vždy opatrní, protože jeho karoserie zůstala víceméně netknutá i přes výjimečně dlouhou závodní kariéru. Svědčí o tom například i otvory v karoserii po osvětlení startovního čísla, které bylo v závodě Le Mans povinné.

    A když už mluvíme o Le Mans: ŠKODA Sport by se měl do čtyřiadvacetihodinového závodu po zásluze vrátit. Závodnická rarita z Mladé Boleslavi bude v roce 2021 jistě vítaným hostem v Le Mans Classic.

    Reklama
    Reklama

    Sledujte nás na sítích

    Infiniti QX80 2025 se žene kupředu 

    Po letech relativního klidu přichází značka Infiniti s novým modelem QX80, který má za úkol přivést luxusní SUV segment zpět na vrchol. Tento redesign nabízí nejen atraktivní vzhled, ale také řadu technických a funkčních inovací, které by mohly zaujmout náročnější řidiče. Jak si bude stát na rychle se vyvíjejícím trhu? 

    Sci-fi Toyota RAV4 bude představena na Tokyo Auto Salon 2025

    Toyota se chystá na Tokyo Auto Salon 2025 s dvěma jedinečnými verzemi svého populárního SUV Toyota RAV4. Jeden koncept je zaměřený na sportovní styl a městské prostředí, zatímco druhý přináší off-roadové úpravy pro dobrodruhy.

    Tesla Cybercab nepřestává udivovat. Potěší i fanoušky Xboxu

    Novinka ze stáje Tesla, model Cybercab, koncept robotického taxi budoucnosti, šokoval veřejnost nejen svým minimalistickým designem, ale také absencí tradičních ovládacích prvků. Nemá volant, pedály, ani žádné jiné běžné ovladače, které bychom čekali v kokpitu automobilu. Jak se ale ukázalo, Cybercab lze ovládat podobně jako postavu ve videohře, a to pomocí gamepadu.

    Nejlepší truck roku 2024 je Chevrolet Colorado ZR2 Bison

    Extrémně schopný ZR2 Bison dokazuje, že víc je vždycky lépe. Žijeme v éře supertrucků. Prakticky každý výrobce automobilů se zapojuje do trendu a vyvíjí vše od středně velkých modelů pro štěrkové cesty až po velké dvojnásobně přeplňované vozy pro jízdu po dunách. Dnes se podívám cena pecku, který už je možná až moc extrémní. 

    Kia Syros. Nový konkurent na indickém trhu

    Kia opět rozšiřuje svou nabídku a představuje nový model Syros, který zacílí na oblíbený segment městských SUV v Indii. Tento zajímavý crossover přichází s moderním designem inspirovaným většími modely značky, prostorným interiérem plným technologií a motorizací zaměřenou na efektivitu. Evropanům zůstane tento pomník navždy zapovězen. 

    Bentley Bentayga 2025 je tady

    Bentayga 2025 přichází jako dokonalá kombinace elegance, výkonu a nejmodernější technologie. Tento model představuje luxusní standardy, které odpovídají jeho sourozencům, jako jsou Continental GT nebo Flying Spur. Navzdory tomu, že jde o nejpřístupnější model značky Bentley, jeho cena začíná na částce přes 4,6 milionu korun. Tato suma však odráží exkluzivitu, kterou nabízí.

    Mercedes chystá revoluční elektrický van. Bude plný luxusu 

    Automobilka Mercedes-Benz zveřejnila první upoutávku na připravovaný elektrický van, který má definovat budoucnost luxusních dodávek. Potemnělý snímek zatím mnoho neodhaluje, ale podle dostupných informací půjde o vůz, který spojí eleganci luxusní limuzíny s praktičností prostorného vanu. Sériová verze by měla debutovat na jaře 2025, přičemž do prodeje se novinka dostane o rok později.

    Toyota Urban Cruiser míří na evropský trh

    Toyota přivádí zpět známé jméno Urban Cruiser, tentokrát v podobě moderního elektromobilu. Novinka má oslovit především zákazníky hledající cenově dostupné a praktické řešení městské mobility, a to v oblíbeném segmentu malých crossoverů.

    Aston Martin Valhalla. Plug-in hybridní supersport trhá rekordy 

    Po letech čekání Aston Martin konečně představuje produkční verzi svého prvního plug-in hybridního supersportu Valhalla. Tento výjimečný model spojuje špičkový výkon, moderní hybridní technologii a prvotřídní design inspirovaný závodními vozy. Na silnice zamíří v omezené sérii.

    Toyota GR86 2025. luxusní žihadlo za snesitelnou cenu 

    Toyota GR86 je důkazem, že si stále můžeme užívat radost z jízdy, aniž bychom zruinovali svůj rozpočet. Atraktivní design, přesné řízení a vynikající ovladatelnost připomínají dobu, kdy hlavní roli hrálo řízení samotné, nikoli asistenční systémy. I přes své skromné rozměry nabízí GR86 dostatek prostoru pro řidiče i spolujezdce a ergonomie ovládacích prvků je dokonale vyladěná pro sportovní jízdu.

    Infiniti QX80 2025 se žene kupředu 

    Po letech relativního klidu přichází značka Infiniti s novým modelem QX80, který má za úkol přivést luxusní SUV segment zpět na vrchol. Tento redesign nabízí nejen atraktivní vzhled, ale také řadu technických a funkčních inovací, které by mohly zaujmout náročnější řidiče. Jak si bude stát na rychle se vyvíjejícím trhu? 

    Sci-fi Toyota RAV4 bude představena na Tokyo Auto Salon 2025

    Toyota se chystá na Tokyo Auto Salon 2025 s dvěma jedinečnými verzemi svého populárního SUV Toyota RAV4. Jeden koncept je zaměřený na sportovní styl a městské prostředí, zatímco druhý přináší off-roadové úpravy pro dobrodruhy.

    Tesla Cybercab nepřestává udivovat. Potěší i fanoušky Xboxu

    Novinka ze stáje Tesla, model Cybercab, koncept robotického taxi budoucnosti, šokoval veřejnost nejen svým minimalistickým designem, ale také absencí tradičních ovládacích prvků. Nemá volant, pedály, ani žádné jiné běžné ovladače, které bychom čekali v kokpitu automobilu. Jak se ale ukázalo, Cybercab lze ovládat podobně jako postavu ve videohře, a to pomocí gamepadu.

    Nejlepší truck roku 2024 je Chevrolet Colorado ZR2 Bison

    Extrémně schopný ZR2 Bison dokazuje, že víc je vždycky lépe. Žijeme v éře supertrucků. Prakticky každý výrobce automobilů se zapojuje do trendu a vyvíjí vše od středně velkých modelů pro štěrkové cesty až po velké dvojnásobně přeplňované vozy pro jízdu po dunách. Dnes se podívám cena pecku, který už je možná až moc extrémní. 

    Kia Syros. Nový konkurent na indickém trhu

    Kia opět rozšiřuje svou nabídku a představuje nový model Syros, který zacílí na oblíbený segment městských SUV v Indii. Tento zajímavý crossover přichází s moderním designem inspirovaným většími modely značky, prostorným interiérem plným technologií a motorizací zaměřenou na efektivitu. Evropanům zůstane tento pomník navždy zapovězen. 

    Bentley Bentayga 2025 je tady

    Bentayga 2025 přichází jako dokonalá kombinace elegance, výkonu a nejmodernější technologie. Tento model představuje luxusní standardy, které odpovídají jeho sourozencům, jako jsou Continental GT nebo Flying Spur. Navzdory tomu, že jde o nejpřístupnější model značky Bentley, jeho cena začíná na částce přes 4,6 milionu korun. Tato suma však odráží exkluzivitu, kterou nabízí.

    Mercedes chystá revoluční elektrický van. Bude plný luxusu 

    Automobilka Mercedes-Benz zveřejnila první upoutávku na připravovaný elektrický van, který má definovat budoucnost luxusních dodávek. Potemnělý snímek zatím mnoho neodhaluje, ale podle dostupných informací půjde o vůz, který spojí eleganci luxusní limuzíny s praktičností prostorného vanu. Sériová verze by měla debutovat na jaře 2025, přičemž do prodeje se novinka dostane o rok později.

    Toyota Urban Cruiser míří na evropský trh

    Toyota přivádí zpět známé jméno Urban Cruiser, tentokrát v podobě moderního elektromobilu. Novinka má oslovit především zákazníky hledající cenově dostupné a praktické řešení městské mobility, a to v oblíbeném segmentu malých crossoverů.

    Aston Martin Valhalla. Plug-in hybridní supersport trhá rekordy 

    Po letech čekání Aston Martin konečně představuje produkční verzi svého prvního plug-in hybridního supersportu Valhalla. Tento výjimečný model spojuje špičkový výkon, moderní hybridní technologii a prvotřídní design inspirovaný závodními vozy. Na silnice zamíří v omezené sérii.

    Toyota GR86 2025. luxusní žihadlo za snesitelnou cenu 

    Toyota GR86 je důkazem, že si stále můžeme užívat radost z jízdy, aniž bychom zruinovali svůj rozpočet. Atraktivní design, přesné řízení a vynikající ovladatelnost připomínají dobu, kdy hlavní roli hrálo řízení samotné, nikoli asistenční systémy. I přes své skromné rozměry nabízí GR86 dostatek prostoru pro řidiče i spolujezdce a ergonomie ovládacích prvků je dokonale vyladěná pro sportovní jízdu.
    Reklama
    Reklama
    Reklama
    Reklama