Kompletně nová a naprosto ojedinělá. Tak by se dala popsat nová Toyota BZ4X, kterou letos Japonci světu s velkou slávou představili. Mohlo by se zdát, že výrobci lehce zaspali dobu, důležité ale je, že elektromobil vůbec dodali. Vozidlo s odvážným vzhledem navíc disponuje špičkovými technologiemi, bezpečnostními prvky a samozřejmě velice vydařenou baterií.
Proč jsou přední odborníci toho názoru, že Toyota zaspala dobu? Jedná se totiž o vůbec první EV od této značky, které bylo postaveno kompletně od základu. V době, kdy Tesla, BMW i KIA zásobují trh svými elektromobily, Toyota teprve vymýšlela technologie. Výrobci neponechali nic náhodě a s precizností sobě vlastní se pustili do tohoto náročného úkolu. Výsledek je ovšem kontroverzní.
REVIEW UPDATE: We’ve been driving @ToyotaUK‚s first fully #electriccar in right-hand drive, on UK roads.
— What Car? (@whatcar) July 1, 2022
Could the #bZ4X be a game-changer? https://t.co/jbYqzGQQiB pic.twitter.com/AV4WvHzowF
Design
Kapitolu vzhledu je nejlepší započít u zadní části. Ta totiž budí největší vášně. BZ4X není vůbec drobné SUV, zadní část se ale svažuje tak strmě, že by zde lidé mohli vidět inspiraci stylem coupé. Spoiler je rozdělený ve dví a matné sklo je zakončené mohutnou LED lištou, která spojuje oba světlomety. Nepřehlédnutelný nárazník by mohl možná nabídnout o trochu té estetiky navíc, nikoho ovšem neuráží.
Z boku automobil ukazuje svá 18palcová kola (max. 20), která jsou překrásně zpracovaná. Celým profilem se táhnou plastové kryty, které možná plní svou funkci dobře, esteticky jsou ovšem silně pozadu. Kombinace matného plastu a lesklé karoserie působí dosti levně. Obdobně nakládá s exteriérem značka Dacia, tam jsme ovšem ochotní plasty přehlédnout, neboť cena je třetinová.
Předek BZ4X vylepšuje reputaci. Žádná falešná maska chladiče, jen ostré tvary, přísně vypadající LED světlomety a povedený nárazník. V tomto ohledu nemůžeme elektromobilu nic vytknout.
Interiér
Kabina působí jako naprosto jiný svět. Jestli jsme měli k exteriéru výhrady, uvnitř nám došla slova. Kvalitní materiály, futuristické zpracování a přemíra komfortu. Pohodlné sedačky nás nezklamou na žádné delší cestě. O všem máme přehled na obrazovce infotainmentu, která je větší než klasický tablet.
Zadní sedadla jsou dostatečně mohutná a lidé mají hodně prostoru jak pro nohy, tak pro hlavu. 452 litrů obejmu nabízí kufr, který se tím pádem stává největší chloubou interiéru. Je sice pravdou, že EV od Audi nabízí objem přes 500 litrů, Toyota na to jde ale evidentně po svém.
Motor a baterie
Baterie disponuje kapacitou 71 kWh. Dojezd modelu s náhonem na přední je přes 500 km. To už je dobrý základ. Motor základní verze nabízí výkon až 204 koní. Nejvyšší výbava až 217 koní.
Verdikt
Elektromobil BZ4X se cenou posunul na 1,56 milionu korun za nejvyšší výbavu. To není málo peněz. V kombinaci s nedostatky jde o vcelku odvážnou nabídku. Toyotu čeká ještě dlouhá cesta, našlápnuto mále ale dobře.