Audi je značka jako žádná jiná. Když nás na silnicích předjíždí 4 kroužky, musíme se chvilku přestat soustředit na řízení a trochu se pokochat. Je to značka luxusu, poctivé práce a spolehlivosti. Nové Audi E-Tron je plně elektrické, dost „našlapané“, ale hlavně reprezentuje Audi. Vzali crossover a pozvedli ho na nový level.
Zůstává samozřejmě otázkou, jak se Sportback uchytí na trhu. Jízdními vlastnostmi se zas až tak neliší od svých sourozenců se spalovacími motory, není až tak moc praktický, ale vše dohání vzhledem a designem. Existuje plno elektrických aut, která jsou krásná a Audi je jedním z tahounů. Elektroprůmysl se ovšem neustále vyvíjí a tak můžeme jen spekulovat, zdali pouhá krása bude stačit rivalům, jako jsou BMW iX, Ford Mustang Mach-E GT, nebo Tesla Model X.
Síla a dravost
Než se podíváme na design, kde E-Tron jasně dominuje, zkusíme se „pohrabat“ ve vnitřnostech tohohle mazlíčka. Když se dostaneme na téma crossover, je u většiny lidí prioritou dojezd a řídící vlastnosti. Možná se to podle čísel nebude zdát, ale tady náš Sportback lehce kulhá.
Koníčků má tenhle sportovní dravec 402 a „krouťák“ dokonce 664 Nm. Samozřejmě, je to slušný arsenál, ale nesmíme sportovní crossover porovnávat například s Thalií z roku 2008. Z 0 na 100 vytáhneme stroj za 5,5 sekundy.
Ve chvíli, kdy máme na trhu levnější a daleko výkonnější auta, jako právě zmíněná Tesla nebo Mustang, je Audi opravdu jen pro „srdcaře“ a zaryté fanoušky. Moc „Audině“ nepřidá ani fakt, že dojezd na jedno nabití je pouhých 350 km. Když máte baterku, která snese jen 150 kW, a projedete 1 kW hodinu za 4 km, udělejte si matematiku sami.
Design nám to vynahradí
Designéři mají v Audi své právoplatné místo. Je to možná právě ten faktor, který zajistí vysoký prodej tohoto crossoveru. Auto opět působí elegantně, masivně, luxusně. Je kupodivu dosti veliké a hlavně těžké, což, jak jsme si řekli, výkonu moc nepřidá. Ale zase si za volantem připadáme, že nám patří svět.
Celý zevnějšek vytváří dojem, že E-Tron byl stvořen s jednoho kusu dokonalé oceli a nic tu není navíc. Vše má svůj smysl a každý záhyb se jednoduše povedl. A pokud bychom hledali ve slovníku význam slova „krása“, objeví se tam obrázek kol tohohle elektromobilu, která jsou zkrátka dokonalá.
Interiér nám nedá spát. Večer se budeme těšit na to, až si ráno zase do kabiny sedneme. Ovládací panely tak citlivé, že se nám nestane žádné drama při ladění Evropy 2, tachometry dokonale vyvedené a ostré. Volant je věc, kterou nejeden nadšenec sportu ocení, ale hlavně ta sedadla. Konec bolavím zádům a nepohodlnému sezení. Kufr je samozřejmě tak prostorný, že s sebou můžete vzít na výlet skoro celou domácnost.
A co cena?
S cenou je to poněkud smutná písnička. Startovací cena se tu vyšplhala na 1,5 milionu korun. Přičtěte si nějaký ten luxus navíc a pár detailů, které nejsou v základu, a jste na bezmála 1,9 milionech. To je jednoduše moc peněz za ne dostatek muziky. Buďme objektivní. Audi E-Tron Sportback je krásné, luxusní, bezpečné, ale jízdními vlastnostmi a schopnostmi nijak nevyčnívá z davu, spíše naopak.