Dvouturbový teréňák zamíří na Dakar a do FIA World Rally Raid Championship od roku 2026. Není divu. Pokud si přečteme hodnoty, které dokáže vyprodukovat motor tohoto SUV, budeme lapat po dechu.
S výkonem 626 koní pod kapotou je Land Rover Defender Octa pořadně rychlý vůz. Zda to bude dostatečné na to, aby si odnesl trofeje ze závodů, se teprve ukáže. Land Rover se však rozhodl zkusit své štěstí. Od roku 2026 se značka podle serveru Motor1 s tímto modelem zúčastní FIA World Rally Raid Championship, včetně legendárního Dakaru.
Sériový kus
Závodní Land Rover Defender Octa bude „z velké části sériový“. To znamená, že závodní verze bude sdílet motor, převodovku a pohonný systém s běžným modelem. Podle Land Roveru by měla nová pravidla pro rok 2026 zvýšit konkurenceschopnost kategorie vozidel založených na sériové produkci. Závodní vozy si tak zachovají design sériové karoserie. Nedočkáme se tedy žádného radikálně upraveného SUV, které by mělo jen vzdáleně připomínat Defender.
„Účast Defenderu na Dakaru bude neuvěřitelně vzrušující výzvou,“ uvedl pro Motor1 James Barclay, ředitel JLR Motorsport. „Měli jsme vizi budoucnosti závodních vozů založených na sériové výrobě. Bylo skvělé spolupracovat s organizacemi ASO, FIA a dalšími výrobci na vytvoření nových pravidel pro kategorii ‚Stock‘. Nyní máme platformu, která autenticky ukáže schopnosti Defenderu v té největší výzvě terénního motorsportu,“ zdůraznil.
Motorizace
Land Rover Defender Octa pohání dvouturbový 4,4litrový motor V8 s mild-hybridním systémem. Točivý moment vrcholí hodnotou přibližně 800 Nm a podle Land Roveru dokáže vůz zrychlit z 0 na 100 km/h za pouhé 3,8 sekundy. Výkon 626 koní je přenášen na všechna čtyři kola prostřednictvím osmistupňové automatické převodovky.
Is the new Land Rover Defender Octa the most extreme Land Rover ever?
— Edmunds (@edmunds) January 20, 2025
Vítězství v terénních závodech však nevyžaduje jen výkon. Ve srovnání se standardním Defenderem je Octa o 2,8 cm vyšší, o 6,8 cm širší a má zesílený podvozek. Land Rover zatím nespecifikoval, zda u závodních vozidel zůstane sériové odpružení, pravidla kategorie Stock totiž určité změny umožňují. Je tedy pravděpodobné, že podvozek projde úpravami, aby lépe zvládal náročný terén.
Verdikt
Land Rover se do FIA World Rally Raid Championship zapojí se dvěma vozy, přičemž pro Dakar plánuje rozšíření na tři. Vývoj závodního Defenderu je již v plném proudu a oficiální představení je plánováno na konec roku 2025.