Pokud se ve světě automobilů začne mluvit o těch nejlepších vozech s pohonem na elektřinu, dostane se na přední příčky Škoda Enyaq iV. První SUV s elektromotorem od české firmy Škoda platí za spolehlivý, pohledný a výkonný vůz, který oceňují mnozí. Naposledy třeba slavný motoristický pořad Top Gear.
Povědomí o Škodě máme jako Češi jasné. Skvělá auta za stále ještě přijatelnou cenu, přestože ta roste opravdu RAPIDně. Co si o Škodě ovšem myslí za vodou je opravdu famózní. Podle slov seriálu Top Gear je prakticky na denním pořádku, že Škoda vychází ve všem lépe, než její kolega VW. Kodiaq vs Tiguan, Superb vs Passat atd. Neplatí to na 100%, ale ve většině případů ano. Češi mohou být více než poctění.
Enyaq iV je ekvivalentem matadora a vlajkové lodi elektromobilů ve VW Volkswagenu ID.4. Obě auta jsou postavená na stejném základu, jsou stejně poháněná a dokonce využívají stejné technologie. S tím se samozřejmě počítalo, protože proč vymýšlet něco nového, když už to samé vymysleli ve vedlejší místnosti. Koho by holdingový elektromobil mohl vyzvat na souboj je vcelku jasné. Ford Mustang Mach-E, Tesla Model Y a také elektrické Volvo XC40.
Co ve Škodě vlastně vymysleli?
EV se k nám dostane ve třech variantách, a to 60, 80 a 80x. Enyaq 60 má pod kapotou baterii s 58kWh a iV 80 má baterii se 77kWh. Všechno kromě varianty x je single-motor s náhonem na zadní nápravu. 80x je vybavena dual-motorem s náhonem na všechna 4 kola. Dojezd se pohybuje, podle toho, jakou variantu pořídíme, mezi 410 – 540km. To je hodně slušné na velikost a váhu auta.
Váha se u Enyaqu pohybuje kolem 2,5 tuny. Do kufru nacpeme až 585l. Na délku měří 4 649mm a do šířky zabere 2 147mm. Do výšky dosahuje 1 620mm. Jednoduše řečeno, takhle se můžeme představit pořádné SUV, ne žádný crossover.
Enyaq x ID.4
Redaktoři Top Gearu se samozřejmě zamysleli i nad tím, jestli dostojí svým slovům a Škodě a VW. Je Enyaq skutečně lepší než ID.4? Škodovácké EV je větší, delší, robustnější. To je pro SUV základní parametr. Při sklopení sedadel se do iV vejde o 100l více, než do VW. Co je podle redaktorů asi největší plus, je celkový vzhled. ID.4 si nespletete s žádným autem, zatímco Enyaq vypadá opravdu konvenčně. O to mnohdy jde a je skvělé, že si toho v Británii všimli.
Jaký je verdikt?
Top Gear dostal svým slovům. Podle nich je Škoda zase o krok napřed oproti VW. Oproti ID.4 je největším činitelem převážně cena. Enyaq je sice drahé SUV, ale je dostupnější než VW. V základu zaplatíme 1,1 milionů korun. Snad se bude cena snižovat a množství elektromobilů zvyšovat. A co vy? Souhlasíte s Top Gearem?