Odhaduje se, že 85 % stávajících kupců si nový elektrický Jaguar neobjedná. Automobilka musí mít v rukávu pořádně eso, pokud chce naplnění těchto predikcí riskovat.
Znovuobjevení značky je vždy riskantní krok. Hrozí ztráta současné klientely ve snaze přilákat nové zákazníky. Jaguar je s touto možností smířen a cílí na odlišné publikum, i když to znamená rozloučit se s většinou svých současných kupců. Generální ředitel Rawdon Glover odhaduje, že se ke značce vrátí pouhých 15 % současných zákazníků. To je vskutku velký krok do neznáma.
Hrozivá čísla
Ano, společnost vlastněná Tata Motors oznámila podle magazínu Motor1, že až 85 % současných zákazníků si příště vybere jinou značku. Jaguar si je vědom toho, že je nebude možné všechny nahradit, zvláště když jeho nový elektromobil cílí na bohatší zákazníky. Koncept Type 00, který slouží jako předobraz připravovaného elektrického grand toureru, naznačuje cenu v rádu stovek tisíc dolarů, eur nebo britských liber.
Přechod na nižší objemy prodejů už začal, a to ještě před uvedením Type 00 na trh v roce 2026 (pod jiným jménem). Jaguar již ukončil výrobu většiny svých modelů, což vedlo k propadu prodejů na pouhých 33 000 vozů v roce 2024. Pro srovnání, v roce 2018 automobilka prodala 180 833 vozů. Za šest let tak poptávka klesla o takřka 82 %.
Odchod legend
V roce 2024 skončila produkce modelů XE, XF, F-Type, E-Pace a I-Pace. Jediným přežívajícím modelem zůstal F-Pace, ale i ten bude ukončen v roce 2025. To znamená, že v příštím roce budou prodeje ještě nižší. Mezitím se na konci roku 2025 představí sériová verze Type 00.
Nedávné špionážní video zachytilo maskovaný prototyp, který nezakryl dramatické linie a impozantní rozměry vozu. Glover uvedl, že sériová verze se bude držet extravagantního konceptu bez výrazných změn. Proto neočekávejte ani zadní okno.
Glover přiznává, že Jaguar musí „vytvořit a přilákat novou klientelu“, pokud chce být dlouhodobě úspěšný. Kdo tedy bude kupovat Jaguar nové éry? Očekává se, že bohatší obyvatelé měst budou přitahováni jeho extravagantním designem, zatímco pohonná jednotka pro ně nebude prioritou. Loni generální ředitel Jaguaru uvedl, že movití zákazníci se při výběru vozu rozhodují primárně podle designu a interiéru, zatímco pohon je až na 13. místě v žebříčku jejich priorit.
Verdikt
Společnost rozhodně vylučuje možnost spalovacího motoru pod ušlechtilou kapotou nového modelu. Zároveň kritizuje současný trh s elektromobily za nedostatek vzrušujících modelů, i když vozy jako Rimac Nevera nebo Lotus Evija dokazují opak. Očekává se, že se k Jaguaru brzy připojí další automobilky – například Mercedes-AMG by mohl v několika měsících odhalit vlastní elektrický supersport.