Nový volant u modernizovaného elektromobilu Tesla S vyvolal rozporuplné reakce. Zatímco jeden z nejbohatších mužů planety a šéf automobilky Elon Musk je nadšený, značná část fanoušků tvrdí, že tohle se opravdu nepovedlo. Odborníci pak narážejí i na fakt, že futuristický volant může být v určitých krizových situacích i na škodu a může mít vliv na bezpečnost.
Představte si, že se živíte jako kovář a dostanete kreativní úkol, jehož zadání může znít třeba takto. „Tady je něco, co připomíná volant. Vyrob z toho něco, aby to pořád mohlo fungovat jako volant, ale aby to působilo jako produkt z budoucnosti“.
Zakroutíte hlavou, dáte si panáka a jde se na to. Pár ran palicí, aby se původní kruhový tvar jaksi zploštil, následně zapnete rozbrusku a vrchní část regulérně uříznete. A světe div se, geniální dílo je na světě. Popsat proměnu ve zkratce, asi by se hodilo „narovnat spodní část a odříznout tu horní“.
Podobné volanty vidíme u formulí, ale…
Při pohledu na fotku nového volantu vás jistě napadne, že něco podobného mají vozy formule 1. Jenže je tu jeden mimořádně důležitý rozdíl. Když chcete u formule přetočit kola z jedné krajní polohy do druhé, stačí vám k tomu rotace volantu kolem 300 až 400 stupňů. Když ale chcete něco podobného udělat u Tesly s novým volantem, musíte jím kroutit tak, až „natočíte“ 900 stupňů, uvádí web insideevs.com.
Z těchto údajů je zřejmé, že vás s nekulatým volantem čeká pořádné „ručkování“ a přehmatávání. Podívejte se na video a posuďte sami.
Chybí klasické páčky na ovládání blinkrů
Podle všeho je za touto inovací sám Musk. „Nový volant je skvělý, už ho pár let používám,“ uvedl na sociálních sítích. Jenže i když je popularita jednoho z nejbohatší mužů světa prakticky nekonečná, tady jaksi narazil a i věrní fanoušci nejsou z nového řešení „na větvi“. A na PR a marketingovém oddělení mají o práci postaráno, protože musí řešit mnoho stížností a nepříjemných dotazů.
Tesla si našla mezeru v předpisech, kde není žádná zmínka o tvaru volantu a vypustila do světa tuto novinku. Když se vyrovnáte s netradičním designem, narazíte bohužel na ne zcela ideální funkčnost. Chybí klasické pevné páčky na ovládání blinkrů. Mechanismus, který ovládá blinkry, je přímo na volantu v podobě malých tlačítek. Takže blinkry vlastně ovládáte palcem.
Jenže pokud otáčíte volant, máte ona tlačítka vždy v jiné poloze. Z videa je zřejmé, že problémy může přinést i klasické odbočování do pravého úhlu v běžném provozu.