Audi v posledních letech projevuje rostoucí zájem o terénní vozidla, a po vítězství na Dakarské rallye 2024 nyní představuje svůj nejnovější elektrický koncept se speciálními portálovými nápravami.
Na podzim loňského roku byl na veřejných komunikacích zachycen neobvyklý prototyp Audi. Vysoké SUV neslo karoserii modelu Q6 e-tron Sportback, ale jezdilo na robustních pneumatikách se širokým rozchodem a střechu zdobil elegantní nosič. Nyní Audi odhalilo karty a představilo koncept Q6 e-tron Off-Road, který posouvá nejnovější elektrické SUV značky na zcela novou úroveň.
Electric Audi Q6 E-Tron Off-Road Concept is a BONKERS Off-Roader With Portal Axles #AudiQ6 #Concept #OffRoad #EV https://t.co/NYm21whtYq
— Cars UK (@CarsUK) January 27, 2025
Tvrdé změny
Nejvýznamnější změnou je přepracovaný podvozek, který využívá čtyři portálové nápravy. Ty jsou integrovány přímo do nábojů kol, což si vyžádalo úpravy zavěšení. Audi uvádí, že tyto portálové nápravy byly vyvinuty zcela od základu a jejich inovativní design umožňuje zvýšení točivého momentu na kolech o 50 procent, zatímco běžné portálové nápravy zvyšují točivý moment pouze o 20 až 30 procent.
Drtivý výkon
V důsledku těchto změn dosahuje celkový točivý moment na všech kolech 13 400 Nm po dobu deseti sekund. Nejde sice o běžně měřený výkon elektromotorů, ale o hodnotu přepočítanou přes převodový poměr portálových náprav. Podobnou metodiku použil GMC u reklamní kampaně pro Hummer EV v roce 2020.
Kromě impozantních čísel přináší nové nápravy významné vylepšení jízdních schopností v terénu. Podvozek se zvýšil o 16 cm, rozchod kol se zvětšil o 25 cm, což vozu dodává robustní a sebevědomý vzhled. Všechny tyto úpravy umožňují konceptu překonávat stoupání až do 45 stupňů, tvrdí Audi.
Q6 e-tron Off-Road pohání dvoumotorový elektrický systém s výkonem 510 koní, což odpovídá konfiguraci sportovního modelu SQ6 e-tron. Přidání portálových náprav a terénních pneumatik ovšem znamená, že maximální rychlost je omezena na 175 km/h. To je ovšem pro terénní vůz více než dostatečné.
Není zatím jasné, jaké plány má Audi s tímto konceptem. Firma ale zřejmě testuje zájem veřejnosti o potenciální limitovanou sérii. Koneckonců, není obvyklé, aby automobilky maskovaly koncepty a testovaly je na veřejných silnicích.
Verdikt
Nejde však o první pokus Audi proniknout do segmentu terénních SUV. V roce 2023 automobilka představila koncept Activesphere, tedy elegantního křížence pick-upu a SUV, zatímco v roce 2019 debutoval radikální AI:Trail Quattro, elektrický expediční speciál. Uvidíme, s čím se automobilka vytasí.
gs9z9q