Kdyby auta prodávaly emoce, každá automobilka by měla nepraktické sportovní kupé, Ferrari by nikdy neuvažovalo o SUV a Alfa Romeo by prodávala každou vyrobenou Giulii. Realita je však jiná – a tak i Alfa musí dělat kompromisy. Tonale je důkazem této transformace značky: sportovní sedan s pohonem zadních kol mizí a přichází kompaktní SUV s pohonem všech kol.
Zvenčí působí Tonale stylově a přitažlivě – jak se na Alfu sluší. Kombinuje ladné italské křivky s moderním pojetím kompaktního SUV. Pro rok 2025 přichází s přepracovanými balíčky výbav a lehkými úpravami podvozku, které mají zvýšit atraktivitu tohoto modelu. Verze s turbem dostává i drobné vizuální odlišnosti, ale hlavní změny se odehrávají pod povrchem.
Interiér
Uvnitř najdeme vkusně zpracovaný kokpit s dotykovým displejem, konektivitou pro Apple CarPlay a Android Auto, a bohatou standardní výbavou. Nechybí elektricky ovládaná a vyhřívaná přední sedadla či celá škála asistenčních systémů. Za příplatek přináší balíček Veloce adaptivní tlumiče, kovová pádla pod volantem a unikátní dekory. I v základní výbavě je ale Tonale dobře vybavené.
Motorizace
Hlavní novinkou pro rok 2025 je nový základní pohon – přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec o výkonu 268 koní a 400 Nm točivého momentu. Výkon směřuje na všechna čtyři kola prostřednictvím devítistupňové automatické převodovky. I když má o něco méně koní než plug-in hybridní varianta, je také o 453 kg lehčí. Sprint z 0 na 100 km/h zvládne za 5,6 sekundy – tedy jen o desetinu pomaleji než plug-in – a čtvrtmíli projede za 14,3 sekundy.
Spotřeba je ale vyšší. Kombinovaně 9,8 l/100 km, ve městě až 11,2. Nádrži o objemu 51 litrů pak odpovídá reálný dojezd pod hranicí 500 km. Převodovka má tendenci cukat při pomalé jízdě a při přeřazování mezi jízdou vpřed a vzad je znát zpoždění.
Jízdní vlastnosti
Při vyšších rychlostech se Tonale s turbem chová mnohem lépe než při popojíždění po městě. Twin-scroll turbodmychadlo poskytuje široký rozsah točivého momentu, takže vůz působí svižně a pružně. Zrychlení mezi 30–50 km/h zvládne za 3,3 sekundy, mezi 50–70 km/h za 4,3 sekundy.
Verdikt
Pro příznivce značky je základní verze s přeplňovaným dvoulitrem možná tou nejčistší volbou – méně složitou, přímější a možná i víc „Alfa“.