Jak dává sama firma Yamaha najevo, model R1M se řadí mezi její skvosty. Jedná se totiž o nejpokročilejší motocykl její historie. A co více, vyrábí se sériově. To otevírá brány poznání všem jezdcům, kteří jsou schopni a ochotni investovat do motorky poměrně veliké peníze. Krása a výkon zkrátka nejsou zadarmo. Do rukou se nám ale dostane neskutečná střela, která budí vášně.
Historie modelu R1M je vcelku zajímavá s očekávaným koncem. Yamaha hledala způsob, jak dostat k lidem motocykl, který by je zkrátka bavil. Měl by disponovat závodním duchem a nespoutaným výkonem. Výrobce tedy napadlo použít vítězný stroj závodu MotoGP, model M1. Všechny jeho technologie byly použity na nové mašině a tím vznikl model R1M, sériová střela, která nás uchvátí svým sportovním vzhledem a dostane výkonem. Ten dokáže na trati skutečné divy. Pojďme se na tento skvost, který dokáže nezkušené jezdce pěkně vytrestat, podívat zblízka.
Design
Takto nějak bychom si mohli v hlavě představit závodní motorku, kdyby o ní byla řeč. Sportovní DNA stroje R1M je vskutku fascinující. Výrobcům se povedlo postavit stroj, který na první pohled budí značný respekt a dává najevo, že na trati zažijeme čistý adrenalin. Tohoto faktu dosáhla firma především volbou materiálů. Značnou část děla stroje tvoří karbon, který kromě fantastického vzhledu zajišťuje motorce i nižší hmotnost. I tak se ale dostaneme na hodnotu 202 kg.
Přední část je vybavena karbonovou maskou a úzkými LED světlomety. Z ní vede směrem k jezdci drobné plexisklo. Karbon objímá i přední část motoru a pouze zadní nechává pěkně na odiv okolí. Černá barva se zde mísí s modrými pruhy, což dodává motorce nádech tajemna. Litá kola o velikosti 17 palců se rovněž zbarvila do modré. Celý vzhled je zakončený nebezpečně vypadajícím výfukem. Ten se navíc dokáže pěkně rozeznít.
Specifikace
Výška sedla 860 mm, délka motorky přes 2 metry. Nejedná se o žádného chudáčka. Yamaha R1M je extrémní motorka, která podle toho musí být vybavená. Přední i zadní zdvih odpružení se dostal na 120 mm. kotoučové brzdy se pyšní velikostmi 320 mm přední, 220 mm zadní. O veškerých funkcích máme přehled na menším displeji. Je ostrý a přehledný.
Motor
O strašlivý výkon 200 koní se stará kapalinou chlazený čtyřválec o objemu 998 mm. Krouticí moment se vyšplhal na 113 Nm. Spotřeba 6,8 litru. Mezi námi, spotřeba bude na trati to poslední, co nás bude zajímat.
Verdikt
Necelých 700 000 korun je cena za vstupenku do motocyklového ráje. Povedený kousek R1M zkrátka není zadarmo. Yamaha si za něj pořádnou odměnu ale zaslouží.