Jeden z nejoblíbenějších combi na evropském trhu. Ani malý, ani velký, zkrátka tak akorát, a proto ho měli všichni rádi. Současná verze naší „kombíkové Fábky“ tu s námi měla být až do roku 2023, kdy měla škoda představit novou a ještě lepší verzi. Život je ovšem jako bonboniéra a tak ani lidi ze Škody nevěděli, co ochutnají. Jde o čistě ekonomický tah, který je prostě nevyhnutelný.
Přestože byl nový model v plánu a to dokonce více než jen někde na papíře, a i přesto, že se shledal s nadšením u nejvyšších špiček automobilky, problém leží na nikdy se nezastavujících pásech výroby.
Vyrobit novou Fabii jednoduše nejde. Ne snad, že by chyběl materiál, i když i to je v „kovidové“ době někdy problém, ale z důvodů finančních. Aby se totiž výrobci vešli do čím dál přísnějších restrikcí EU, konkrétně do emisní normy EU7, byla by výroba oblíbeného „kombíku“ extrémně nákladná. Už dávno se nejedná o situaci, kdy protáhneme karoserii a pár „cenťáků“, trochu něco poupravíme tady, něco támhle a ono to prostě bude fungovat. Technologie se vyvíjejí rychleji, a aby vznikl nový vůz, byť třeba „jen“ combi, je zapotřebí nákladná výroba.
Všechno přeci jde, když se chce
V tomto případě to ovšem ne zcela platí. Nová Fabia combi má daleko větší zadní převis, než obdobná vozidla na trhu. Je tím vlastně unikátní. Pokud si umíme spočítat 2 + 2, vyjde nám, že pokud by mělo vozidlo splnit velmi přísné hmotnostní podmínky tak, aby se vešlo do emisní normy, je to jednoduše nemožné. Už takhle se při výrobě vozidel zvažuje každý gram navíc.
Přísné emisní normy mají svůj význam. Stále více probíraná udržitelnost života na naší planetě si žádá větší preferenci elektromobilů. Ty už jsou všude jen ne v plenkách. Nemilá záležitost se ovšem nebude týkat jen nové Fabie, ale postihne daleko více automobilek. Smutné je jen to, že náš „kombík“ byl mezi ostatními král.
Meta je volná, kdo ji teď dobude?
Lidé čím dál tím více tíhnou k automobilům, které jsou podobné právě fabii v combi verzi. Je malá, ale uvnitř krásně prostorná. Tato vozidla jsou postupně nahrazována čím dál více oblíbenými crossovery. Ty mají výhodu velikých SUV a zároveň se nijak zásadně nevyčnívají nad malými rodinnými mazlíčky. Už teď brázdí evropská města verze Škoda Kamiq. Ideální náhradou za nesplněný sen by ovšem mohla být legendární Scala. Je totiž Fabii prostorově asi nejvíce podobná.
Nemusíme na barikády
Všechno jednou začíná, ale také končí. Někdy je možná potřeba přinést oběť za lepší zítřky, a co se týče životního prostředí, platí to dvojnásob. Buďme hrdí, že jsme tu oběť přinesli my. Naše Fabia „kombíky“ už možná z vrat výroben vyjíždět nebudou, ale v našich srdcích budou žít dál. Odešla legenda, o které si budeme ještě dlouho vyprávět.