Snad všechny automobilky na světě investují ohromné peníze do elektrických vozů, aby se držely s proudem a prezentovaly se jako nadšenci ekologického provozu bez spalovacích motorů. Jenže i přes veškeré snahy jsou ceny elektromobilů pořád dost vysoko a podle experta na elektrifikaci Jeremyho Michalka se nějakého dramatického zlevňování jen tak nedočkáme.
Za vysokými cenami elektromobilů jsou především drahé baterie. Vozy s tímto pohonem nedokážou konkurovat klasickým autům na benzín a naftu. Přestože za posledních deset let došlo ke snížení cen akumulátorů a to až o 80%, tak nyní už další podobný pokles očekávat nelze.
Americký profesor s českým původem Jeremy Michalek z univerzity Camegie Mellone tvrdí, že optimismus ohledně dalšího poklesu cen není na místě. Za dosavadním poklesem cen baterií jsou totiž faktory, které jsou ve své podstatě vyčerpány.
Pokles ceny díky výrobě ve velkém a optimalizaci
Když rozjedete moderní výrobní linku, je jasné, že se vám celkové náklady na výrobu sníží. A vy si můžete dovolit jít s cenou produktu dolů. Tak to by byl první důvod, díky kterému můžete zlevňovat. Druhým je pak samotná optimalizace, kdy najdete co nejvíc efektivní postup pro všechny procesy. Jenže v případě výroby baterií nelze podle Michalka v tomto duchu pokračovat donekonečna.
Máte totiž limity v nákladech na materiál, které vám nedovolí jít s cenou ještě níže. Krátkodobým řešením může být, že bude elektromobilita financována ze zisku z běžných aut se spalovacími motory a podporována různými dotacemi, ale to není z dlouhodobého hlediska možné. Proč? Protože ve finále prodáváte něco za méně, než za kolik to při kalkulaci skutečných nákladů dokážete vyrobit.
Ceny vstupních surovin pro baterie velmi rychle rostou
Proti celkovému zlevňování elektromobilů jde i fakt, že významně rostou ceny surovin potřebných k výrobě akumulátorů. Hlavně lithium a kobalt. Zájem je obrovský a poptávka převyšuje nabídku.
Michalko věří, že řešením bude zásadní inovace v technologii baterií. Že už se zkrátka nebudou zdokonalovat a optimalizovat dosavadní postupy, ale že přijde revoluční objev, revoluční změna. Je prý velmi těžké předpovědět, kdy by něco takového mohlo přijít. A navíc i kdyby něco takového skutečně přišlo, rozhodně tím nebude garantován světový úspěch elektromobilů.