Z prohlášení Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu vstávají vedení americké automobilky Ford Motor vlasy na hlavě. Kvůli potenciálně nebezpečným airbagům totiž musí zkontrolovat bezmála tři miliony svých aut. Na sestavení plánu navíc dostala jen 30 dní.
Slavní výrobci aut ze státu Michigan ve Spojených státech amerických se musí připravit na velkou akci. NHTSA, neboli národní úřad sledující bezpečnost silničního provozu, totiž Fordu nařídil zkontrolovat 3 miliony svých vozidel.
Jako by toho bylo málo. Ford nedávno oznámil také uzavření tří velkých továren a o práci najednou přijdou desetitisíce lidí. V brazilském Taubaté to všichni přišli dát formou protestů jasně najevo:
Ale vraťme se zpět ke kontrole. Důvod je jednoduchý. Firmě dodává airbagy japonská společnost Takata, které nemohou kontroloři přijít na jméno už nějakou dobu. Do nových aut instaluje své výtvory, tolik už ale neřeší jejich správný chod. Zjistilo se, při nárazu mohou některé z vadných kusů vystřelovat kovové částečky, což by řidiči mohlo způsobit vážné zdravotní problémy.
„Důkazy jasně ukazují, že tyto airbagy představují výrazné bezpečnostní riziko,“ hlásá NHTSA.
Ono svolání a následná kontrola se týká modelů vyráběných mezi lety 2006 a 2012 a Ford se s velkým vypětím sil snažil celé akci vyhnout. Marně! Rozsudek úřadu zní jasně: všechny 3 miliony aut musí kontrolou projít. Přesněji by mělo jít o modely Ford Ranger, Fusion, Lincoln Zephyr/MKZ, MKX a Mercury Milan.
Američané v tom nejsou sami. Japonští výrobci poskytují vadné airbagy minimálně 20 předním automobilkám a kontrola se tak týká zhruba 100 milionů vozidel. Mnohé z nich už mají všechno za sebou, jen ve Spojených státech jich ale stále 17 milionů na výsledek čeká.
Kvůli spolupráci s Fordem teď čeká stejný osud třeba také Mazdu. Ta vyrábí auta na stejné platformě, kontrole se tak ani náhodou nevyhne. Všechno je ale podle úřadu nutné. A aby ne. „Celosvětově kvůli závadě přišlo o život nejméně 27 osob, z toho nejméně 18 v USA, a více než 400 osob bylo zraněno,“ informuje agentura Reuters.
Ford má teď nějakých 30 dní na sestavení plánu a samo vedení ví, že nebude jednoduché všechny vozy dohledat. K celé situaci se ale nakonec postavilo čelem. Všem dotyčným majitelům budou opravu hradit sami výrobci.