Turecko zaujímá ty nejvyšší příčky co se kvality a velikosti armády týče. Je tedy jasné, že mnoho techniky si pro své potřeby vyrobilo samo. Jedním s nejznámějších obrněnců turecké zbrojovky BMC je krasavec Kirpi. Tento matador mnoha konfliktů s sebou nese záruku kvality, spolehlivosti a také vysoké pořizovací ceny. To ovšem neodradilo mnoho armád světa do Kirpiho investovat.
Jak jsme již předestřeli, Kirpi patří mezi osvědčené těžkotonážní stroje bojového arsenálu státu Turecko. Nejen to, jako výrobce, si nechalo tento čtyřkolový mazlík pro své používání. Prodalo ho do několika zemí světa, jako jsou Somálsko, Libye, Kosovo a jiné. Hlavní výhodou modelu Kirpi je jeho kapacita a silný pancíř. Co se prvního faktoru týče, tento turecký kolos do sebe nasouká přes 10 vojáků v plné polní. Pancíř se dá zdvojit přídavnými pláty, což sice zvyšuje hmotnost, na druhou stranu ale zachraňuje životy, a to před střelami ručních zbraní a min. Pokud by AČR chtěla toto monstrum do svého vybavení, připravit si musí ministerstvo alespoň 8 milionů korun za kus. Pojďme se na obrněnce jménem Kirpi podívat zblízka.
Design
Vzhled nehraje u armádní techniky roli, pokud nemluvíme o maskování. Hlavním faktorem je bezpečnost. Ani Kirpi není výjimkou. Obrněné vozidlo využívá, stejně jako mnoho jiných, tvar podvozku do písmene V. Ti z vás, kteří už četli článek o MRAP Cougar vědí, že hlavním důvodem je odklon destrukčních účinků náloží a min. Oproti konkurenci působí Kirpi jako nízký vůz. Na délku ovšem dosahuje až 6 m. Vojáci pro vstup pochopitelně využívají zadních dveří, a to převážně kvůli bezpečnosti.
Specifikace
Kirpi se může pyšnit hmotností až 16 tun, což z něj činí jednak slušnou kapacitu mezi obrněnci, ale také váhového konkurenta klasickému kamionu. Kromě tříčlenné posádky pojme navíc Kirpi dalších 10 vojáků. I přes svou hmotnost dokáže uhánět krajinou až 105 km/h. Vcelku slušný výkon. V nabídce se Kirpi vyskytuje jako 4×4, nebo také 6×6.
Motor
Kirpi využívá motor se šesti válci a výkonem až 375 koní. Točivý moment ale dosahuje hodnoty až 1550 Nm. Tohle už jde považovat za výkonný diesel. Můžeme se na něj spolehnout i v opuštěných krajích. Ujede totiž vzdálenost až 800 km.
Verdikt
MRAP Kirpi může nepříteli pekelně zatopit. Myslíte, že by tento obrněnec AČR slušel?
Myslím, že Titus je obdobné konstrukce a upřímně řečeno – radši Tatru než Tureckej šmejd s bůhví jakou průchodností.