Cla, která vstoupí v platnost 3. dubna, pravděpodobně povedou ke zdražení nových vozů, alespoň v krátkodobém horizontu. Nové tarify se budou vztahovat nejen na hotová auta, nákladní vozy a SUV dovážené do USA, ale i na zahraniční díly, které se používají při montáži v amerických továrnách.
Prezident Donald Trump 26. března oznámil, že od 3. dubna budou na automobily a autodíly dovážené do Spojených států uvalena cla ve výši 25 procent. Výrobci automobilů varují, že důsledkem budou vyšší ceny pro spotřebitele a snížení objemu výroby vozidel. Složitost dodavatelského řetězce navíc znamená, že okamžité dopady cel nelze přesně určit.
25% Tariffs on Imported Cars, Parts Expected to Make New-Car Prices Rise https://t.co/fmI8scCk1D
— Car and Driver (@CARandDRIVER) March 27, 2025
Podle serveru Car and Driver Bílý dům dříve plánovaná cla pozastavil, nyní však oznámil jejich definitivní zavedení. Automobilový průmysl na tuto zprávu reagoval rychle a s obavami.
Bude se zdražovat
V současnosti se přibližně polovina vozidel prodávaných v USA dováží ze zahraničí, včetně vozů vyráběných tradiční americkou „Velkou trojkou“ – General Motors, Ford a Stellantis – v Mexiku a Kanadě. Ještě větší dopad má globální dodavatelský řetězec, protože vozy montované v USA se často spoléhají na komponenty vyráběné v zahraničí. Henry Ford kdysi chtěl mít úplnou kontrolu nad výrobou Modelu A a dokonce založil vlastní gumárenskou plantáž v Brazílii.
Okamžitým důsledkem cel budou vyšší ceny automobilů v showroomech. Akcie výrobců aut se po oznámení propadly. Model „just-in-time“ výroby a nízké marže mohou být novými náklady silně narušeny a složitost automobilového dodavatelského řetězce neumožňuje rychlou reakci.
Názory se různí
Prezident odborového svazu United Auto Workers, Shawn Fain, nová cla přivítal. Teoreticky by měly vést k vyšší domácí výrobě automobilů a autodílů, což by mohlo vytvořit více pracovních míst v USA. Továrny se však musí nejprve postavit, což v krátkodobém horizontu způsobí značné otřesy a může ovlivnit investice do výzkumu a vývoje.
Dalším problémem jsou odvetná cla ze strany jiných zemí. Mexiko, Kanada, Spojené království a Evropská unie již oznámily zavedení cel na některé americké produkty v reakci na nová opatření. Přestože 25% clo na dovoz lehkých nákladních vozidel platí již od 60. let a týká se jen omezené části trhu, zavedení obdobného cla na Chevrolet Silverado vyráběný v Mexiku může způsobit velké problémy.
Verdikt
Krátkodobý výhled je značně nejistý a trh se v nadcházejících měsících může výrazně otřást. Jedno je však jisté – mnoho manažerů v automobilovém průmyslu čekají bezesné noci.
s52z20