Mercedes-Benz si v knihách o výrobě aut získá samostatnou kapitolu. Elektromobil Vision EQXX dobyl zcela novou metu světa elektřiny. U tohoto alternativního pohonu jsme zvyklí na omezenou kapacitu dojezdu. 400 km se bere jako standard, 500 už znamená povedenou výrobu. Dvojnásobek nás ale zatím nenavštívil ani v nejdivočejších snech. Přesto se stal skutečností.
Mercedes světu zatím představil pouze prototyp vozu, který už své lidem ukázal. Na jeden zátah zdolal 1000 km vzdálenosti. To ho posouvá na naprostou špičku ve svém oboru. Cíl byl předem daný a podařilo se ho dosáhnout. Ukázat veřejnosti, že i alternativní elektrická energie umí divy. Doposud jsme vnímali elektrony pouze jako záruku kvalitního odpichu, tichého motoru a dlouhého nabíjení. Nyní se ovšem přepisuje historie. Od teď už víme, že vzdálenost nebude problém.
Design budoucnosti
Je samozřejmě otázkou, jestli tento samý vůz vyjede do ulic. Design byl upraven ve prospěch aerodynamiky, která byla pro zdolání 1000 km naprosto zásadní. Odpor vzduchu byl proměnnou, která nesměla závod o vzdálenost ovlivnit. Exteriér tak působí velice futuristicky. Předek lemují LED světla spojená světelnou lištou. Zadní část pak lehce připomíná Batmobil. Firma dodává k prototypu jediné: „Vision EQXX představuje revoluci ve výrobě, která se vyznačuje lehkou hmotností, inovacemi baterie a novými materiály.“
Žádný odpor
Mercedes-Benz rovněž vyzdvihuje design, na kterém se usilovně pracovalo. Podle všech je nejvíce aerodynamickým autem této stáje EQS. EQXX posouvá tento mezník o pár délek kupředu. S odporem vzduchu s koeficientem 0,17 se stává jedním z nejlépe navržených vozidel vůbec. je samozřejmé, že hlavně díky této hodnotě mohl prototyp Vision dobýt 1000 km na jedno nabití. Faktem totiž je, že 2/3 elektrické energie neputuje do kol, ale do prorážení vzduchové bariéry. Proto se automobilky snaží nenápadně napasovat na své výtvory tolik nepopulární tvar kapky, protože to je ten, který klade nejmenší odpor.
Výsledek je tedy jednoznačný. 95 % energie putuje z motoru tam, kam má. Jen pro zajímavost, vytrvalostní běžci dosahují hodnoty 50 % a všední auta 30 %. Hlavní úspěch ve firmě berou v podobě baterie. Ta byla odborným týmem zbavena přebytečné váhy, která jinak u elektromobilů převládá. Abychom byli přesní, 100 kWh je uloženo v o polovině menším prostoru, který je lehčí o 30 %, než klasické baterie.
Nezbývá nám než čekat, kdy se prototyp stane skutečností a začneme ho potkávat na našich silnicích.